duminică, 2 martie 2014

Motoare cu injectie M.A.C si M.A.S in 2 si 4 timpi functionarea acestor 2 motoare

Traim intr-o era grabita. O epoca a vitezei. O vreme in care timpul nu mai
are rabdare cu oamenii si noi nu ne ingaduim adesea un ragaz unii altora si
noua insine. Avem fiecare mereu ceva de facut si undeva de mers. Si foarte
adesea sub presiunea timpului. Deplasarea a devenit pentru fiecare dintre noi
de mare importanta. Ne e greu sa ne inchipuim lumea fara miscare, fara
deplasare, fie pe jos, fie cu bicicleta, fie cu autoturismul propriu, fie cu alte
mijloace. Insa indiferent cum ne-am deplasa, intr-un fel sau altul ii influenteaza
pe cei din jur, direct sau indirect, intr-un mod negative sau pozitiv.
Principalul mijloc de transport si implicit de deplasare este automobilul,
unul dintre cele mai moderne lucruri pe care tehnica le da omenirii.
Combustie interna – Transformarea energiei chimice a unui
combustibil (benzina, motorina), în energie mecanica (cu unele pierderi).
Transformarea are loc în urma arderii combustibilului în cilindrii motorului. Din
punct de vedere al aprinderii amestecului carburant deosebim doua tipuri de
motoare:
 - MAS (motoare cu aprindere prin scânteie).
- MAC (motoare cu aprindere prin compresie).
Motoarele MAS - Dupa admisia si comprimarea amestecului carburant în
cilindrii motorului, la PMI (punctul mort inferior) al pistonului, are loc
aprinderea. Aceasta se realizeaza prin producerea unei scântei între elctrozii
bujiei, care aprinde amestecul carburant. Arderea are loc într-un interval de
2


timp foarte scurt, în care presiunea si temperatura gazelor din cilindru
cresc brusc pâna la presiunea de 30-40 daN / cm3 si temperatura de
 1.800 – 2.000oC. Datorita presiunii gazelor din cilindru, care actioneaza
asupra pistonului, acesta se deplaseaza spre PME (punctul mort exterior), si
roteste prin intermediul bielei si manivelei, arborele cotit. Aceasta cursa a
pistonului, se mai numeste si cursa activa sau cursa motoare.

PMI – (punctul mort inferior) este pozitia extrema a pistonului
corespunzatoare distantei maxime fata de axa arborelui cotit.
PME – (punctul mort exterior) este pozitia extrema a pistonului
corespunzatoare distantei minime fata de axa arborelui cotit.

Motoarele MAC - La sfârsitul compresiei, combustibilul este introdus sub
presiune în cilindru, fiind pulverizat foarte fin cu ajutorul injectorului, montat
în chiulasa. Datorita contactului cu aerul fierbinte din interiorul cilindrului,
particulele pulverizate se aprind si ard, iar presiunea din cilindru creste
brusc. Gazele rezultate în urma arderii apasa asupra pistonului, facând
posibila deplasarea acestuia spre PME, efectuând cursa activa. Pe toata
durata acestei curse, supapele ramân închise.
Prin urmare sfarsitul compresiei si aprinderea data de o bujie sau
autoaprinderea urmate de destindere gazelor aflate in cilindru, este un
moment important in functionare motorului. Timpul trei al unui motor in 4
timpi este numit si detenta si este important prin faptul ca se produce lucru
mecanic, adica efectiv energia chimica a combustibilului este transformata in
energie mecanica. Valorificarea in intregime a energiei combustibilului
depinde de o serie de factori dintre care amintim :

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu