duminică, 2 martie 2014

Teoria Conspiratiei

Prima pagină  Maratoanele Descoperă  Teoria conspiraţiei

Zeitgeist - comedia erorilor

Marc Ulieriu | 30.04.2009 |
409 Comentarii
Zeitgeist - comedia erorilor     zeitgesit, greselile din zeitgeist, erori, teoria conspiratiei, crestinism, documentare controversate, manipulare, gnosticism, iisus hristos, horus, egipt, messiah+ZOOMZeitgeist - comedia erorilor
Galerie foto (7)
Indiscutabil, este cel mai vizionat documentar independent distribuit pe internet, notorietatea sa in randul tinerilor depasind productii consacrate cu bugete de milioane de dolari. De cand a fost lansat si pana in prezent si-a castigat un numar consistent de fani, iar faima sa – in randul populatiei avide de conspiratii si dezvaluiri senzationale – este in continua crestere. Cu toate acestea, structura pe care e construit Zeitgeist se poate prabusi in orice moment. Ce ai spune daca ai afla ca tocmai documentarul care te indeamna sa iesi de sub valul de minciuni cu care esti sufocat si intoxicat de mass-media, iti ascunde Adevarul, inselandu-te cu buna stiinta?
Cea mai mare dintre conspiratii

In acest ultim episod al maratonului, am ales sa abordam temaZeitgeist pentru ca documentarul din 2007 care isi propune sa curete lumea de miturile si mistificarile religioase, politice si economice este emblematic pentru scheletul motivational si non-logica persuasiva pe baza carora sunt construite, in genere, majoritatea teoriilor conspiratiei. De altfel, la granita sofismului, o ipoteza secundara, lansata - culmea! - tot de adeptii teoriei conspiratiei, afirma ca intreaga mascarada a senzationalelor dezvaluiri despre tot ceea ce se petrece in ascuns - de la conjuratiile in sine ale celor care ne conduc din umbra, la monstruoasele masinatiuni pe care acestia le alimenteaza pentru a ne subjuga -, totul nu este, de fapt, decat o grosolana manipulare informationala. Iar cea mai mare conspiratie ar fi insasi teoria conspiratiei, un subgen al yellow journalism-ului aparut in sec. XIX, curent precursor al presei tabloide de azi, in care majoritatea stirilor si articolelor erau fie inventate, fie generos "ajustate" cu un potop de info-podoabe impresionante - falsuri mesterite de ziaristi talentati (intr-o vreme in care nu existau mijloace de informare alternative precum internetul si televiziunea, iar radioul era in epoca pionieratului), menite sa tina cititorii cu sufletul la gura si sa securizeze vanzarea gazetei zi de zi.
O legiune de dracusori pe burtile carora sta scris stiri cu crime, scandal, abuz, mita etc. ies dintr-o masina de tiparit. Caricatura a aparut pe 21 noiembrie 1888 in revista americana satirica Puck intr-un numar dedicat demascarii stirilor si articolelor inventate din presa "galbena" (denumita astfel dupa culoarea hartiei pe care era tiparita).



In toata presa mainstreamZeitgeist a fost fie ignorat, fie expediat sumar prin sintagme precum: "o perversiune suprarealista", "o fictiune", "un pastis de paranoia", "o prostioara vesela", "un film de internet lipsit de spirit critic", "un documentar realizat fara nici cea mai vaga urma de profesionalism jurnalistic, stiintific sau academic" etc. In fata acestui val critic devastator, Peter Joseph si-a promovat filmul drept marele castigator al festivalului Artivist in 2007 (acelasi premiu ducandu-se si la Zeitgeist: Addendum, continuarea documentarului din 2008 - vezi foto sus). Singura problema este aceea ca Artivist Film Festival este chiar mai obscur si mai underground decat Zeitgeist in sine, festivalul fiind infiintat in 2004 de o minuscula organizatie non-profit americana care premiaza artistii activisti…

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu